Hvis du som mange andre danskere i de nærmeste uger skal med familien på kør-selv ferie i Europa eller på de danske landeveje, er det essentielt, at bilen er tjekket godt igennem inden. Det gælder især hvis du skal på langfart – på den måde undgår du ubehagelige overraskelser og sikkerhedsproblemer i bilen.
En del ting kan du tjekke selv, mens andre ting anbefales at få ordnet på et autoværksted, hvor de mange steder tilbyder et såkaldt ”ferietjek”. Men er et sådan tjek nødvendigt? Bliv klogere herunder.
Hvornår bør bilen tjekkes af et værksted
Som en god tommelfingerregel, bør din bil som minimum altid tjekkes, hvis den skal trække en campingvogn eller på anden måde belastes. Skal du på en lang tur i flere uger, kan det også være en god idé at få bilen tjekket – især hvis det er et stykke tid siden sidste serviceeftersyn.
Hvornår er et værksted unødvendigt
Hvis din bil har fået passet sine jævnlige serviceeftersyn, er nyere og generelt i god stand, bør der ikke være nogen problemer i at tage af sted med det samme uden større eftersyn. I nogle tilfælde kan det dog alligevel være en god idé at tage et ekstra tjek. Det gælder, hvis bilen kun kører ganske lidt i hverdagen (mindre end 10.000 km årligt) eller hvis det næste serviceeftersyn er lige om hjørnet – så bør du fremrykke det, så du er sikker på, at bilen har nok olie på osv.
Ting du selv kan tjekke
Tjek i første omgang, at bilen har nok olie, nok bremsevæske, kølervæske og sprinklervæske. Tjek derefter, at alle pærer lyser korrekt og at kølerslange har det ok og ikke er utætte eller med mærkelige belægninger. Herefter bør du tjekke dæktrykket, som både er vigtigt for sikkerhed, køreegenskaber og benzinøkonomi. Du kan se det rette dæktryk på indersiden af benzindækslet på de fleste biler. Vær selvfølgelig også opmærksom på, at dækkene ikke er for slidte, men stadig har passende slidbane.
Tjek evt. også at airconditionanlægget fungerer som det skal, og overvej at udskifte pollenfiltret, hvis det har nogle år på bagen.
Vær opmærksom på partikelfiltret
Partikelfiltret er noget, som de færreste mennesker tænker over til daglig, men det er faktisk en ret typisk årsag til nedbrud på langture. Og det er særligt aktuelt for folk, der til hverdag kun kører småture. Gør man det, er der nemlig risiko for, at partikelfiltret soder til, og så står det af på de længere køreture. Dette kan forebygges ved, at du inden din langtur kører 100km på motorvej og umiddelbart efter tjekker, om advarselslampen lyser. Gør den det, bør du tage bilen til et autoværksted, der kan rense filtret.
På nogle dieselmotorer renses filtret ved at dieselolien sendes ind i udstødningsprocessen, hvilket i praksis betyder, at dieselolie og motorolie blandes. Derfor kan det være et faresignal, hvis man er tæt på serviceintervallet og motorolien står højt – så bør motorolien skiftes.
Hvad du bør medbringe på køreferien
Vi anbefaler altid, at man har en ekstra liter olie med i bilen, selv om motorolien står højt. 6 timers kørsel på en varm dag, kan hurtigt gøre en bil tørstig efter olie – selv om det for nylig er skiftet.
Find det rigtige ferietjek
Undersøg priserne på ferietjek på et anerkendt og autoriseret autoværksted tæt på dig – gå dog ikke ubetinget efter det billigste tilbud. F.eks. er det vigtigt, at olien der anvendes, passer til din bils mærke og model. Derfor kan det være en god idé at holde sig til et værksted, der er specialiseret i din bils mærke.
Andre vigtige elementer
Udover olie og andre nødvendige væsker i din bil, er der nogle andre essentielle elementer, som du bør tjekke, inden du tager af sted. Dit autoværksteds ferietjek bør som minimum indeholde:
– Bremsevirkning og bremsevæske, samt tjek af bremsebelægningen, så du er sikker på, at dine bremser holder igennem hele ferien. Bremsevæsken bør skiftes hver 2-4 år.
– Styretøj og undervogne samt lys og lygter inkl. Højdeindstilling på forlygterne
– Kileremme, viskerblade og kølervæske
– Cigartænderstikket
God fornøjelse med din kørselvferie i en sikker og nygennemtjekket bil!
Skriv et svar