Danske trykkerier er blevet langt mere bevidste om klima- og miljømæssige hensyn i produktionen af tryksager, end det var tilfældet for bare 25 år siden. Faktisk ligger den danske grafiske branche blandt verdens bedste, når det kommer til bæredygtig fremstilling af tryksager og print, og den markedsposition er vigtig at fastholde.
Danmark som nation har en grøn profil og nogle af verdens mest ambitiøse klimamål, og på den front står danske trykkerier ikke tilbage. 80% af de tryksager, der bliver produceret her i landet kommer fra Svanemærkede trykkerier og mere end 100 danske trykkerier er FSC-certificerede*.
Hvis et trykkeri er Svanemærket, kan du forvente, at den pågældende virksomhed er blandt de trykkerier på markedet, der har den bedste miljømæssige præstation. Svanemærket er det officielle nordiske miljømærke og ordningen stiller en række skrappe krav til råvarernes kvalitet, brug af kemiske tilsætninger, produktionsprocesser, affaldshåndtering mm.
FSC® (Forest Stewardship Council®) er en international non-profit mærkeordning, som omhandler ansvarligt skovbrug. FSC-mærket papir kommer fra skove, hvor der ikke bliver fældet mere træ end skoven selv kan nå at reproducere. Derudover er FSC mærket en garanti for, at dyr og planteliv bliver beskyttet, og at de mennesker, der arbejder i skoven, er sikret uddannelse, sikkerhedsudstyr og ordentlig løn.
Der findes også flere muligheder for at beregne klimabelastningen både for individuelle grafiske virksomheder, men også helt ned på den enkelte tryksags niveau. Det kan f.eks. være beregningsværktøjet ClimateCalc, som gør virksomheden i stand til at udarbejde et klimaregnskab for hele virksomheden såvel som for de tryksager, som virksomheden producerer. Dette gør det muligt at lave tiltag, som kan reducere CO2 udledningen på den enkelte tryksag eller at tilbyde klimakompensation for den enkelte kundes tryksager.
Flere og flere trykkerier er gået online de seneste år og har lanceret webshops, hvorfra man kan bestille standard tryksager døgnet rundt. Både disse webshops og virksomheders hjemmesider generelt udleder CO2 både via driften af sitet, men også via den trafik, som brugerne af sitet/webshoppen genererer. Denne CO2 udledning er det også blevet muligt at kompensere for ved at deltage i ordninger, som f.eks. Ingenco2.dk, hvor man får CO2 neutrale websites. I sådanne ordninger bidrager man økonomisk til CO2 reducerende projekter andre steder i verden, hvor indsatsen kan gøre en ikke ubetydelig forskel, som dermed kan kompensere for den CO2, som egen virksomhed udleder gennem websites og webshops.
I de senere år er der også kommet ekstra fokus på virksomheders sociale ansvarlighed. Den grafiske brancheforening, som fornylig har skiftet navn fra GA til Grakom, har indgået et samarbejde med HK/Privat omkring et CSR kodeks for den grafiske branche. CSR står for Corporate Social Responsibility og Det grafiske CSR-kodeks foreskriver nogle skrappe retningslinjer omkring social ansvarlighed i forsyningskæden for fremstilling af grafiske produkter og service ydelser. Når et trykkeri er tiltrådt dette kodeks, forpligter de sig bl.a. til IKKE at benytte leverandører, som er involveret i korruption, overtrædelse af menneskerettigheder, arbejdsrettigheder og/eller miljølovgivningen i produktionslandet.
Endelig er der også sket rigtig meget indenfor den teknologiske udvikling af trykmaskiner, og de nyeste trykmaskiner er udviklet med et stort fokus på miljøvenlig produktion. F.eks. er en stor del af processerne computerstyrede og fuldautomatiske, som bl.a. resulterer i mindre papirspild, mindre forbrug af miljøskadelige kemikalier og mindre strømforbrug pr. produceret enhed. Dertil kommer, at nogle af trykmaskinerne bliver fremstillet på fabrikker, hvor der i selve produktionen også er fokus på miljø venlige produktionsmetoder, og hvor man anvender sol- og vindenergi i energiforsyningen.
Vælg et trykkeri med de rigtige certificeringer
Der er således god mulighed for at være miljøbevidst, når man køber tryksager. – Også uden at det hverken øger omkostningerne eller påvirker kvaliteten af det grafiske tryk. Hvis man som indkøber af tryksager repræsenterer en virksomhed, som selv har en holdning til miljø- og klimamæssige forhold, så bør det også skinne igennem, når man vælger hvilket trykkeri, som skal stå for produktion af den pågældende virksomheds tryksager og print materiale.
Men antallet af forespørgsler på miljøvenlig produktion af tryksager og print fra kundernes side halter dog stadig noget bagud i forhold til, hvad mulighederne er i dag. Det skyldes sandsynligvis manglende viden om, hvad man skal kigge efter, når man køber tryksager. Men det er egentligt meget enkelt, for man skal bare vælge et trykkeri med de rigtige certificeringer og den rigtige miljømæssige holdning.
*Kildehenvisning:
http://www.grakom.dk/om-grakom/presse/pressemeddelelser-arkiv/danmark-verdens-bedste-til-miljoerigtigt-tryk/
Skriv et svar