Vi lever i en verden, hvor der skal meget til at stille os tilfredse – og dette ses også i tandlægebranchen. De danske patienter skifter gerne tandlæge, hvis de ikke er tilfredse med den ydede service. Dette tvinger danske tandlæger til at holde en høj kvalitet, og yde en god kundeservice.
Tendensen ses primært i landets store byer, hvor de mange tandlægeklinikker er i hård konkurrence med hinanden. Som klinikejer er det derfor vigtigt at skille sig ud, med flotte lokaler, dygtigt personale og god markedsføring.
Patienterne skal føle sig velkomne
Førsthåndsindtrykket spiller en stor rolle for dine patienter. Sørg derfor for at patienterne bliver budt godt velkommen, når de kommer ind af døren.
Du kan med fordel lægge en del kræfter i, at skabe et indbydende venteværelse. Hvide vægge, en hård stol at sidde på, og gamle magasiner er ikke ligefrem at anbefale i den forbindelse.
Overvej i stedet, at indrette venteværelset som et loungemiljø, hvor elementer som behagelig musik, god kaffe og noget pænt at kigge på, er det som dominerer venteværelset.
Et godt eksempel på en klinik som arbejder med netop disse elementer, er Tandlægerne ved Storkespringvandet som åbner i Illum. Her har man eksempelvis investeret i Sonos-anlæg i fællesarealerne og i behandlingsrummene, på samme måde, som der nøje er tænkt over æstetik og indretning.
Indretningen har desuden den synergieffekt, at den have en beroligende effekt på patienter med tandlægeskræk. Dette skyldes, at visse patienter har dårlige minder fra tidligere oplevelser hos tandlægen, som kan blive trigget hvis klinikken ligner og lugter af tandlægeklinik. Her vil et mere hjemligt miljø være at foretrække
Balancen mellem form og funktion
Når det kommer til materialevalget på klinikken, vil man ofte stå med valget mellem praktik og funktion.
Ting såsom spritdispensere, sæbedispensere og vægholdere til engangshandskere, er således ikke ligefrem inventar som er med til at skabe en hjemlig stemning (eller et æstetik udseende for den sags skyld).
Flere og flere af disse ting, kan dog efterhånden fås i mere stilfulde materialer såsom rustfrit stål, frem for kedelig hvid plastik. Så du kan med fordel afsøge dette, i forbindelse med at du vælger inventaret til dine klinikrum. Papirproducenten TORK har eksempelvis en eksklusiv serie i flotte materialer, til håndklædeark og sæbe.
Er du utrolig krakilsk, kan du desuden overveje at gemme engangshandskerne væk i et skab i behandlingsrummet. Her kan du evt. overvej selvklæbende handskeholder som monteres vertikalt på lågens inderside.
Marmor eller sildebensparket?
Er der luft i budgettet, kan du altid overveje at gå lidt mere luksuriøst til værks hvad angår materialevalget.
For hvem siger at der skal ligge linoleum eller vinyl på din kliniks gulv?
Et flot stengulv i natursten såsom marmor, eller måske et flot sildebensparket var måske værd at overveje. Ofte kan gulvbelægningen være en god måde, at hæve “hjemlighedsfølelsen”, uden at gå voldsomt til værks med malerier og kunst.
Sidst men ikke mindst, skal du ikke undervurdere effekten af at have levende blomster stående fremme. Mange forbinder dette med luksus og hjemlighed. Og som en god sidegevinst, giver blomsterne også en behagelig duft, som kan tage toppen af den klinisk rene duft, som mange forbinder med tandlægebesøg.
Rigtig god fornøjelse med at planlægge indretningen af din klinik.
Skriv et svar