Hvordan får jeg mere trafik, så jeg kan få kunder?
Som tekstforfatter har jeg svaret mindst 100 gange på spørgsmålet:
Men svaret er enkelt: Du skal invitere nogle gæster. Hvis ingen ved, du blogger, kommer der ingen læsere.
Der er heldigvis 1000 måder, du kan hente trafik til din blog, nu hvor du ved, hvem dine yndlingskunder og favoritlæsere er, og hvor de kommer online.
Selvfølgelig skal du ikke nøjes med at dele dine blogindlæg på din virksomheds sociale profiler. Der er meget andet, du kan gøre, her får du et par idéer.
Du kan:
- Køre Google AdWords og annoncer på sociale medier for din blog og nyhedsbrev
- Gæsteblogge på populære blogs, som også interesserer dine ønskekunder
- Invitere populære gæstebloggere til at skrive på din blog
- Skrive om din blog, når et nyt blogindlæg er online: i nyhedsbrevet, på sociale medier, i din e-mailsignatur og på dit visitkort
- Kommentere på andre populære blogs, som også interesserer dine læsere, så de får øje på din blog
- Sikre dig ved hjælp af søgemaskine-optimering, at din blog bliver fundet af dem, der leder efter din ekspertise.
- Linke fra dit nyhedsbrev til blogindlæg … og meget andet!
Her vil jeg ikke fordybe mig i alle de 1000 måder, du kan skabe mere trafik, for det kan du læse mere om i så mange andre bøger. Men det vigtigste er, at du faktisk får lagt en plan for din markedsføring på sociale medier, som du kan følge.
Markedsføring på sociale medier: Du fester i lånte lokaler
Men der er én ting, du aldrig må glemme. Nemlig at din markedsføring starter og slutter med din egen hjemmeside. Du må aldrig nogensinde lade dit salg afhænge af, at du kan markedsføre dig på et bestemt socialt medie.
For den grufulde sandhed er, at du fester i lånte lokaler på Facebook, LinkedIn, Twitter, Pinterest, Instagram og alle mulige andre steder online.
Du er værten på din egen hjemmeside. Det giver dig gigantiske fordele: Der bestemmer du, hvordan dine ydelser og produkter skal præsenteres. Og du kan opbygge hjemmesiden sådan, at den fører folk de steder hen, hvor du vil have dem.
Men til gengæld er du ikke vært på sociale medier. Det kan godt være, at det i starten virker nemmere at få en masse opmærksomhed der. Men der er to ulemper ved markedsføring på sociale medier, nemlig:
- Du er i konkurrence med titusindvis af andre virksomheder, og du kan ikke selv bestemme, præcis hvordan du vil præsentere dig og det, du sælger, som du kan på din hjemmeside.
- Du kender ikke betingelserne for markedsføring på sociale medier i morgen: Måske koster det dobbelt så meget at annoncere næste gang. Måske har algoritmerne ændret sig, så dit indhold ikke bliver vist som før. Eller måske har du overtrådt en eller anden regel, så du bliver smidt ud. Derfor gentager jeg: Tag udgangspunkt i din egen hjemmeside, blog og nyhedsbrev! Sådan:
- Sørg for, at du foruden hurtige updates online også lokker folk til blog og hjemmeside.
- Sørg også for, at du bruger flere kræfter på at få en lang liste af læsere på nyhedsbrevet end på at lave smarte updates, der ikke fører folk til nyhedsbrevet! Annoncer for dit nyhedsbrev. Link også gerne til dit nyhedsbrev fra dine blogindlæg – og når du bliver rigtig skarp, laver du måske flere forskellige freebies, som passer til de forskellige blogindlæg.
- Opret virksomhedsprofiler på 2-3 sociale medier, som du bruger jævnligt, så du ikke er helt afhængig af ét socialt medie.
- Læg en strategi for søgemaskineoptimering af din hjemmeside.
Download e-bogen Blog dig til synlighed og salg. Få alle tekstforfatterens bedste tips om tekst, der skaber salg på nettet.
Skriv et svar