Revisorer kan hjælpe til i flere af virksomhedens stadier. De kan klare meget mere end bare lønningslister og selvangivelser.
Så hvornår bør du overveje at ansætte en revisor i din lille virksomhed?
Udfordringer ved at udvikle små virksomheder
Der er gode grunde til at ansætte en revisor i forskellige stadier i din virksomheds udvikling. Fra en forretningsplan til virksomhedsstiftelse, ansøgning til lån til skatterevision – en revisor kan gøre livet lettere for dig i hvert stadie.
Dette er dog ikke ensbetydende med, at det behøver at være ekstremt dyrt. Typisk vil du kun skulle betale for en håndfuld timer om måneden.
Som alle andre små virksomhedsejere, der prøver at spare penge, tænker du nok, at du ikke har råd til en revisor. Men kig på hvor lang tid det vil tage dig at udføre forskellige opgaver (som skatteopgørelse) og spørg dig selv, om det er fornuftig brug af din sparsomme tid?
For eksempel, lad os sige at det tager dig 10 timer, at få styr på din skat, og din tid er 1000,- værd i timen. Det er 10.000,- i alt for at ordne din skat, og der er altid en risiko for, at du laver fejl – især hvis du multi-tasker, som de fleste andre firmaejere.
Derudover, hvis du får en revisor til at ordne tidskrævende opgaver som skat, er det næsten sikkert, at det vil koste dig mindre i timen, end hvis du selv skulle gøre det. Du vil ikke kun have ekstra tid til at genere omsætning, men du kan også være rolig, da du har en ekspert til at tage sig af tingene.
I hvilke andre stadier, i en typisk lille virksomheds liv, skal du muligvis bruge en revisor, som kan hjælpe dig?
Du får brug for råd, når du skal lave en forretningsplan
Hvis du involverer en revisor, imens du laver en forretningsplan – det kan du finde skabeloner til her – vil de være i stand til at bruge revisionssoftware, som kan tilføje finansielle fremskrivninger og andre aspekter. Det vil hjælpe dig med at lave en forretningsplan, som er realistisk, professionel og sandsynligvis vil lykkes.
Hvis du ansætter en professionel i et af de tidligere stadier, vil du være i stand til at gøre brug af deres finansielle viden og rådgivning helt fra start. Det kan både spare dig tid og penge i forhold til, hvis du ansætter en senere.
Du får brug for en revisor, som kan hjælpe med finanserne
Revision, for små virksomheder, kan hurtigt blive komplekst, hvis du selv gør det. Hvis du føler, at du ikke længere kan holde styr på, hvem der skylder dig penge og hvor meget, kan en revisor hjælpe dig tilbage på rette vej.
Du skal muligvis også have hjælp til at udregne forretningsparametre som forholdet mellem lønninger og andre personaleudgifter og omsætningen. En revisor kan hjælpe med at håndtere lønningslister og lave grafer, så du kan se, hvordan forholdet udvikler sig over tid.
Hvis din revisor bruger onlineserver baserede revisionssoftware (Inforevision har eksempelvis udviklet deres eget), vil de være i stand til at dele forretningskonti med dig let og hurtigt. De kan også lave tabeller og grafer, som vil hjælpe dig med at forstå din virksomheds nuværende finansielle situation. Det vil alt sammen hjælpe dig med at holde øje med din virksomheds puls og holde styr på vigtige ting, som din pengestrømsopgørelse.
Ansæt en revisor når du er klar til at uddelegere
En af de ting du sætter allermest pris på, som lille virksomhedsejer, er sikkert det faktum, at du har kontrollen. Du sætter selv dine egne arbejdstimer, laver din egen forretningsplan, regulerer mængden af arbejde (i hvert fald til en vis grænse) og er selv herre over dine egne finanser. Og at være herre over alle disse ting er en dejlig og befriende følelse.
Men nogle gange kan det stoppe dig i at uddelegere det. Virksomhedsejere kan føle sig overbebyrdede, blandt andet på grund af en modvilje til at lade andre hjælpe. Du føler måske, at ingen kender din virksomheden lige så godt som dig selv, og derfor kan ingen styre dele af din virksomhed, lige så godt som dig.
Hvis du ikke er i stand til at uddelegere arbejdet, kan du føle dig overbebyrdet og stresset. På et tidspunkt bliver du nødt til at give slip på opgaverne, og sætte din lid til at andre folk kan tage sig af dele af virksomhed, så du kan holde styr på resten.
Skriv et svar