Hvis du skulle have været gemt væk bag en hæk de sidste par år, så lad mig kort opdatere situationen for dig: CD’en er død og så tæt på at være i graven som man nærmest kan forestille sig. I følge en artikel i Ekstra Bladet er vi nu i en situation hvor det samlede CD salg kun udgør 26 procent af musiksalget i Danmark.
Uanset hvor man ser sig omkring, så vælter der streaming musiktjenester op over det hele.
- Spotify fra Sverige
- Deezer fra Frankrig
- Wimp fra Norge
- Rhapsody og Napser fra USA
- Yousee Play fra lille Danmark
Der er efterhånden så mange udbydere på markedet at ethvert telefon abonnement kommer med sin egen aftale om at man kan få rabat på en streaming service i en periode fra 3 til 12 måneder. Det er en naturlig udvikling, da det jo netop er nu at markedet er klar til at blive opdyrket, og der er en kæmpe potte guld for enden af regnbuen for den spiller på markedet som ender med at sidde på de fleste kunder.
Ikke ulig situationen hvor Netflix på markedet for video streaming efterhånden har sat sig benhårdt på markedet, til trods for et jævnt begrænset udvalg af film og serier, satser de forskellige musikservices på at blive den helt store 700-punds gorilla som sidder på markedet.
Det er dog ikke kun på mobiltelefoner og tablets at musikken bliver spillet i praksis. En af årsagerne til at CD’en er på så alvorligt tilbagetog er at musikafspilningen i hjemmet har taget et tilsvarende skift som den bærbare lyd. Ikke nok med at den gamle discman er skiftet ud med først en MP3 afspiller, og siden en mobiltelefon.
Det gamle anlæg som vi kender det derhjemme er så sandelig også ved at forsvinde ud af de små hjem. Tag en tur i stort set enhver elektronikforretning og spørg sælgeren efter en CD afspiller. Der er en gansek god sandsynlighed for at de ikke har en eneste CD afspiller i deres sortiment. Der bliver stort set ikke produceret CD afspillere længere – fordi efterspørgslen ikke er der.
I stedet efterspørger folk streaming løsninger som AirPlay fra Apple, Sonos som nok er det mest populære streaming system i dag, og for de mindre krævende forskellige Bluetooth løsninger som kan benyttes med alle former for mobile enheder.
Fælles for alle disse løsninger er at de ikek kræver nogen form for fysiske medier for at kunne spille musik. Enten kan man “rippe” sine egne gamle CD’er til computeren og spille dem fra harddisken, eller en tilsluttet netværksharddisk. Det er dog i praksis mere udbredt at tage et abonnement på en af de ovenfor nævnte streaming services og integrere den med den hardware man nu har valgt at benytte.
Hvis man (som mange danskere efterhånden er) er Apple fan, kan man blot benytte sin iPhone eller iPad til at spille musik via en streaming service, og inde fra selve app’en kan man så vælge at sende lyden via AirPlay til den konkrete højttaler i huset som man ønsker at spille på. Det gælder endda også hvis man ser en Youtube video eller en film på Netflix.
Går man lidt mere all in, Kan man med eksempelvis Bluesound eller Sonos benytte sin mobiltelefon som fjernbetjening til at styre flere zoner i huset som kan spille separat musik i de forskellige rum. De kan alle trækkes fra samme abonnement på en streaming service, så du kan faktisk få 5 forskellige stykker musik til at spille på samme tid, selv om du kun har et enkelt abonnement.
Det er næppe noget tilfælde, at de nævnte hardwareløsninger udgør et af de allerstørste vækstsegmenter i forbrugerelektronik industrien lige nu. Danskerne er ganske enkelt i gang med at overgå fra fysiske medier til streaming i et tempo, som nok de færreste havde forventet for blot 4-5 år siden.
Spørgsmålet er kun hvem der ender med at sidde på markedet.
NB. En del yderligere information om musikstreaming vil kunne findes på www.musikstreaming.dk.
Skriv et svar