Privatleasing budgetsikkerhed
Privatleasing er en måde at leje en bil på, som gør det muligt for dig, at tilpasse det lige efter dine behov. Er der for eksempel netop opstået et behov for dig, for at bruge bil i en begrænset periode, måske i forbindelse med nyt job, kan det i de fleste tilfælde virker uoverskueligt, at skulle til at investere i en ny bil. Her kan privatleasing nemt være den optimale løsning for dig, da leasingen sikrer dig leje af en bil i en bestemt periode, ofte mellem 6 måneder til 2 år.
Udover at du lejer bilen, og at den står til rådighed for dig som din egen, sikrer leasingaftalen dig også, at mekanikerregninger og service dækkes af den månedlige afgift, du betaler for at leje bilen.
Begrænsninger ved privatleasing
Der er dog også begrænsninger ved at privatlease en bil. Netop i det at det ikke er din egen bil, er du også per kontrakt omfattet af nogle regler, der bestemmer, hvor mange kilometer, du må køre i bilen i den periode, hvor du har leaset den. Kører du længere end det aftalte antal kilometer, skal du som oftest betale et beløb pr. overskreden kilometer. Omvendt får du også penge tilbage, hvis du ikke når at køre det antal kilometer, som kontrakten siger, at du er berettiget til.
Det formelle ved privatleasing
Når du i første omgang underskriver kontrakten til privatleasing, betaler du et engangsbeløb, som er større end den månedlige ydelse for lejen. Oftest, alt afhængig af hvilken type bil du leaser, vil engangsbeløbet være på mellem 10.000 kr. til 50.000 kr. Dertil kommer et eventuelt mindre beløb, som dækker over levering og kontraktudformning.
For at få lov at privatlease en bil, er der nogle krav, som du skal overholde. Blandt andet er det vigtigt, at du har en fast indtægt, enten i form af løn eller eventuelt efterløn. Dermed er forhandleren sikret, at du kan betale den månedlige ydelse til tiden. Derudover skal du selvsagt have kørekort og ikke være registreret i RKI, ligesom din eventuelle ægtefælle heller ikke må være det. Alt sammen forholdsregler som sikrer forhandlerne, at de får deres retmæssige penge til tiden.
I den periode, hvor du privatleaser bilen, skal du betale stort set alle de samme udgifter, som en bilejer skal betale. Det vil sige, at du selv skal sørge for at betale forsikring, grøn afgift, benzin, eventuel bilvask, samt de udgifter, som må komme til mekaniker, som går ud over de vilkår, som serviceaftalen dækker. Her vil der typisk være tale om, hvis du for eksempel beskadiger dæk, lakken, eller laver buler eller lignende ting på bilen. Økonomisk sparer du altså ikke noget på disse punkter i forhold til, hvis du havde investeret i køb af en bil.
Når den periode, som er påskrevet din kontrakt udløber, er ikke muligt at købe bilen, som man har leaset til en fast pris. Selvom man givetvis er blevet glad for den og føler man har førsteret til den efter en lang periodes brug, er der regler hos SKAT, som forbyder forhandlerne at sælge biler, som har været brugt til leasing til en fast aftalt pris efter kontraktudløb. Forhandleren kan vælge, om de vil sælge bilen til oprindelig markedspris eller om de igen vil udleje den til privatleasing. Oftest kan det derfor bedst betale sig som privatperson blot at privatlease en ny bil, såfremt man stadig kun har et midlertidigt behov for en bil.
Nu til dags tilbyder stort set alle bilforhandlere privatleasing, så det vigtigste, når du skal vælge forhandler, er at du vælger et mærke, som du er tryg ved og en bilmodel, som du ved, at du vil være glad ved i hele den periode, hvor du leaser den. Mange danskere vælger Audi, Skoda eller VW som leasingbil
Skriv et svar