I Danmark er du ikke forpligtet til at tegne en indboforsikring ved lov. Tegner du en forsikring vil det betyde, at dine sager er dækket, hvis der skulle opstå en brand, hvis der kommer indbrud eller måske vandskade som det er sket i København et par gange.
Men en ting er, at du har en forsikring. En anden ting er, om du også har mulighed for at bruge den.
Hvis du anmelder et krav på 50.000 kroner til forsikringen uden at have noget bevismateriale som kvitteringer eller billeder kan forsikringsselskabet sige nej – og så står du i en rigtigt svær situation.
Det er heldigvis nemt at undgå hvis du tænker præventivt og er klar til at fixe problemet før det opstår. Her får du et par gode tips til at sikre din erstatning, hvis du bliver udsat for indbrud eller vandskade.
Køb online
Det er altid godt at have kvitteringen, så du kan bevise overfor forsikringsselskabet at du har købt den givne vare.
Hvis du køber online får du altid sendt kvitteringen til din mail. Især for dyrere vare er dette vigtigt. Køber du fx en designerlampe i en butik koster den 10.000 kroner og så har du svært ved at bevise du har købt den og at du har haft den. Køber du den samme lampe på Bekko.dk er det nemt at hive kvitteringen frem fra din mail og derved bevise, at du også har købt lampen.
Hvis du endeligt køber i en butik bør du tage et billede af kvitteringen og sende billedet til din egen mail, uploade til Dropbox eller lignende. Så har du den hvis problemet er ude.
Tag billeder af din lejlighed
For at bevise at du faktisk har haft lampen hængende i din lejlighed kan du passende gå din lejlighed igennem med et digitalkamera. Sæt det som event i kalenderen og brug 20 minutter hver tredje måned på bare at fotografere alt.
Fotografer møblerne, lamperne, smykkerne, bestikket, dine køkkenmaskiner og alt muligt andet. Bevis at alt er der. Så hvis du får et indbrud er det nemt for dig at få erstatning for dine tabte genstande, da du har billeder som bevis af, at de er der. Læs flere tips som dette på Forsikringspilot.dk.
Klag
Du har også mulighed for at klage over forsikringsselskabet, hvis de afviser at erstatte dine ting. Det kan ofte være en god idé.
For flere forsikringsselskaber giver det mening som standard at afvise alle klager første gang. Ingen nævnt og ingen glemt. Det er en hård forretning, hvor mange giver op i forhold til deres ellers berettigede erstatning, når deres krav ikke går igennem første gang.
Men holder du fast i dit krav, truer du med anmeldelse af forsikringsselskabet, skriver du dårlige anmeldelser på Facebook og Trustpilot og går du på anden måde videre med sagen kan du lige pludseligt være anderledes stillet. Vær opmærksom på, at du naturligvis ikke må skrive noget, der ikke er sandt. Det kan ende med at komme tilbage og bide dig i bagdelen. Nævn fx aldrig medarbejdere i forsikringsselskabet ved navn – det er selskabet og ikke den enkelte medarbejder bag, du eventuelt har et problem med.
Indhent forsikringstilbud
Flere sider tilbyder dig i dag at hente tilbud på din forsikring fra flere forskellige forsikringsselskaber. Selv på de lovpligtige forsikringer som så godt som alle forsikringsselskaber udbyder kan der være mange penge at spare på at vælge en ny forsikring.
Få et par tilbud, sammenlign prisen – og er du i øvrigt glad for dit forsikringsselskab kan du ofte få dem til at matche den laveste pris mod at du bliver hvor du er. Det er bedre at tjene lidt penge end ingen.
Skriv et svar